
Paid for by Melaleuca
October 25, 2015

IT TOOK 21/2 YEARS BUT WE 
FINALLY HAVE THE TRUTH!

THE HISTORY  In February 2005, the Post Register ran a six-day  
series called “Scouts’ Honor.” The story was about Brad Stowell, a 
pedophile who had molested Scouts in 1997, and Adam Steed, who 
became a hero by exposing him. The story needed to be told. It went 
out under the byline of Peter Zuckerman, but the Executive Editor, 
Dean Miller, who had a reputation among many of often trying to 
paint LDS church members in a bad light, chose to write the story in  
a way that suggested that Scout leaders, the pedophile’s LDS Bishop 
and the pedophile’s mother were actually to blame for some of the 
pedophile’s actions. 

TRISH AND HALLI SHOW  Within days, a radio talk show program, 
the Trish and Halli Show, revealed that the reporter, Peter Zucker-
man, was a gay man, and suggested that his bias was because of the 
Boy Scouts’ ban on gays becoming Scout leaders. Immediately after 
the talk show program, Zuckerman wrote that his boyfriend had 
lost his job because his boss learned he was gay and that Zuckerman 
had been harassed and started receiving threats. He wrote that twice 
someone came to his home and woke him up in the middle of the 
night “to find out the truth.” The emails coming in to the Post Register 
were so numerous that his editor had to write a form letter to answer 
questions of whether Zuckerman’s sexual orientation had caused 
him to be biased. It’s important to note that Zuckerman wrote about 
his boyfriend’s job and the harassments long before Melaleuca wrote 
anything about the Scouts’ Honor series on its Community Page.

MELALEUCA HIRES THOMSEN STEPHENS  The community was 
reeling in the controversy. Many were suspicious that portions of the 
six-day series were not accurate. At this point no one knew what the 
truth really was. It was such a controversy that Melaleuca CEO Frank 
VanderSloot hired the law firm Thomsen Stephens to investigate and 
find out what the facts really were. The facts were easy to find. There 
was a trail of depositions, affidavits, court hearings and many wit-
nesses. After six weeks, the attorneys came back to Melaleuca with 
their findings: they reported that the story that the Post Register told 
about Brad Stowell was true, but many other portions were  
very misleading. 

THE COMMUNITY PAGE  On June 5, 2005, Melaleuca reported  
in its Community Page what the attorneys had uncovered. 
Melaleuca argued that there were many inaccuracies and unfair 
accusations in the Scouts’ Honor series but Melaleuca defended 
Peter Zuckerman’s motives stating that although we felt the  
stories were inaccurate, it was absolutely unfair to suggest that 
Peter Zuckerman intentionally wrote false things about the  
Scouts because he was gay.
We did not expect what happened next!

DEAN MILLER’S FABRICATION  Dean Miller, the Executive Editor 
of the Post Register, was angry. He later responded by fabricating a 
story that Peter’s boyfriend lost his job because of the Community 
Page, even though he was well aware that the boyfriend had lost his 
job several months before that Community Page was written. Miller 
was also aware that prior to the Community Page, the Trish and Halli 
show had attacked Peter’s sexual orientation for weeks. In fact, prior 
to the Community Page, Peter Zuckerman had written that every-
where he went people were asking about his sexual orientation and 
that Dean Miller himself had to write a form letter to answer all of the 
emails that were pouring in from the public asking questions about 
Peter’s sexual orientation. Peter Zuckerman also wrote that the Idaho 
Falls community knew he was gay prior to the Community Page, and 
“everywhere I went people were asking if the rumors were true.” And 
that’s when Melaleuca stepped in to defend him. Dean Miller knew 
that. Yet Miller had the audacity to make up a story that Melaleuca had 
“outed” Peter Zuckerman and caused Peter harm. That false accusation 
later did great damage to Frank VanderSloot and to Melaleuca. 

THE ROMNEY DONATION  In January 2012, when a list of large 
donors in support of Mitt Romney’s Presidential Campaign was 
published, Frank VanderSloot and Melaleuca were on the list. The 
liberal magazine Mother Jones set out to punish conservatives who 
donated. Mother Jones reporters deliberately tried to dig up as much 
“sludge” about the donors as they could. Mother Jones chose not to 
contact Frank VanderSloot or Melaleuca or to do much fact-finding 
at all. Instead, Mother Jones rushed to call VanderSloot a “gay basher” 
because they believed Dean Miller’s fabrication that VanderSloot had 
“outed” Zuckerman in the Community Page. The following month, 
Barack Obama’s national campaign headquarters cited the Mother 
Jones article and included Frank VanderSloot as one of the eight  
“bad guys” on President Obama’s infamous “Enemies List.” 

Peter Zuckerman’s October 19, 2015, Affidavit
AFFIDAVIT OF PETER ZUCKERMAN 

 

PETER ZUCKERMAN, after being first duly sworn, deposes and states as follows: 

1. My name is Peter Zuckerman.  From December 2003 until July 2005, I was a 
reporter for the Post Register newspaper in Idaho Falls, Idaho. 

2. In 2005, I wrote a series of articles for the Post Register that were critical of how 
the Boy Scouts of America had dealt with child molestation in the local Grand Teton Council. 

3. A radio talk show in Idaho Falls criticized my reporting because of the articles 
and spent more than 12 hours over a period of two weeks talking about my sexual orientation, 
accusing me of attacking the Boy Scouts because I am gay, and suggesting that my reporting 
was biased because the Boy Scouts do not allow gay men to be Scout leaders. 

4. Later, in June 2005, Melaleuca’s Chief Executive Officer, Frank VanderSloot, 
wrote an ad in the Post Register called the “Community Page” that also criticized my reporting. 
Other ads followed. The first ad said, in part: 

“Much has been said on a local radio station and throughout the community, speculating 
that the Boy Scout’s position of not letting gay men be Scout Leaders, and the LDS 
Church’s position that marriage should be between a man and woman may have caused 
Zuckerman to attack the scouts and the LDS Church through his journalism. It would be 
very unfair for anyone to conclude that is what is behind Zuckerman’s motives.” 

5. I agree with Mr. VanderSloot that there was no evidence that my sexual 
orientation had anything to do with my approach to the story. It would be unfair for anyone to 
conclude that it did. 

6.  I already had spoken and written about my sexual orientation and the radio show 
in Idaho Falls had discussed the topic long before Melaleuca published the Community Page ads. 
Clearly, locally, many people knew that I was and am gay before the first Community Page ad 
came out.  But others who had not previously known I was gay learned about my sexual 
orientation because it was mentioned in the Community Page ads.  As a result, some in the 
community claimed that Melaleuca and Mr. VanderSloot had “outed” me in the Community 
Page ads. 

7. Many years later, when Mr. VanderSloot made a large donation supporting Mitt 
Romney’s run for President, Mr. VanderSloot’s record, including what Melaleuca had said in 
the Community Page ad, came under national scrutiny. 

8. In May 2012, Rachel Maddow asked me to come on her show and tell my side 
of the story.  During that program, I stated that when I came home one evening after the ads ran, 
my boyfriend told me he had lost his job because of the Community Page ad and that he and I 
did not know how we were going to pay the bills. That was what I believed to be true when I 
said it, but it was not true. 

9. My boyfriend at the time did tell me he was fired because of the ads.  I believed 
him. He later posted about it on Facebook.  However, those statements turned out to be untrue. 
My boyfriend had previously been fired from different jobs in Idaho after his employers learned 
he is gay, but those events occurred before the Community Page ads were published.  They 
involved different employers and had nothing to do with Mr. VanderSloot or Melaleuca. I am 

sorry that anyone interpreted my comments to mean that Mr. VanderSloot had anything to do 
with my boyfriend losing his job. He did not. 

10. Shortly after the series of articles I wrote in the Post Register ran in February 
2005, and prior to the Community Page ad, I received several threats because of my reporting 
and because of my sexual orientation.  Those threats and harassment continued and intensified 
after the Idaho Falls radio talk show accused me of skewing my reporting on the Boy Scouts 
because of my sexual orientation. 

11. On the Rachel Maddow show, which was taped live, I was asked whether the 
threats of harassment occurred only after the Community Page ad. My answer could have been 
clearer. Although attacks I had related to Maddow occurred after the first Community Page ad, 
many attacks actually started long before the Community Page ad was published.  I should have 
made clear that there had been many attacks before the Community Page ad that criticized my 
article and that not all of the attacks happened after the ad.  I regret that my answer on the 
Rachel Maddow Show could be seen in an inaccurate way and may have been interpreted to 
mean that I believed Mr. VanderSloot wanted people to harass me because of the articles.  I did 
not mean to suggest that and I regret the harm caused to Mr. VanderSloot that occurred because 
of those statements. 

12. I did not intend to damage Mr. VanderSloot by giving an answer that could have 
been seen in an inaccurate way and regret harm that my statements may have caused him and his 
family. 

13. I have heard that some people have described Mr. VanderSloot as a “gay basher,” 
in part, because of the publication of the Community Page ad.  Taking out ads critical of 
someone’s reporting is not gay bashing in my mind. 

14. I have recently learned that Mr. VanderSloot has publicly supported the “add the 
words” legislative campaign that would give gay, lesbian, bisexual and transgender people in 
Idaho some basic human rights protections so, for example, we cannot legally be fired from our 
jobs or kicked out of our homes because of who we are and whom we love.  A “gay basher” 
would not be a strong supporter of such a campaign.  I hope Mr. VanderSloot and his companies 
further their support for this human rights movement. 

15. Mr. VanderSloot sent the following statement to the Rachel Maddow Show and 
it was read to me before I was interviewed: “We came to Mr. Zuckerman’s defense and 
chastised the talk show for bringing his sexual orientation into the debate.  I apologize for any 
personal pain that he suffered because of our involvement.  That was not our intent.” 

16. I apologize to Mr. VanderSloot in the same spirit and am glad we can now put 
this behind us. 

I declare under penalty of perjury that the foregoing is true and correct, and that this 
Affidavit was executed this       day of October 2015 at .

Fourth District Judge Darla Williamson’s Legal Opinion on Mother Jones

Judge Williamson: “Mother Jones 
describes its articles as ‘smart, 
fearless journalism,’ ‘ahead of 
the curve,’ and ‘about reporting.’ 
Contrary to its perception of itself, 
this case illustrates the non-
objective bias of Mother Jones and 
its approach in seeking out only the 
negative to support its position; 
resorting to sophomoric bullying 
and name-calling to lead the reader 
to adopt its particular agenda.

	 “Mother Jones’ position that 
VanderSloot outed Zuckerman 
in the Idaho Falls area pales 
in comparison to the outing of 
Zuckerman by Mother Jones on 
its world wide website and in its 
tweets. Apparently Mother Jones 
found this acceptable, but not 
acceptable for VanderSloot to 

question the fairness of a gay 
reporter reporting on issues of 
pedophiles and the Boy Scouts. 
Mother Jones used Zuckerman’s 
homosexuality to promote its anti-
Romney agenda, without apparent 
regard for Zuckerman’s feelings.

	 “In 1791, the First United 
States Congress proposed the first 
twelve amendments to the United 
States Constitution, including the 
clause (in what later became the 
First Amendment) guaranteeing 
that Congress would make no 
law abridging the freedom of the 
press.  The Founders of this country 
expected that democracy would 
thrive only if the press was not 
hindered in its reporting upon the 
actions of government and the 
governors. James Madison, in 1825 

wrote: ‘The diffusion of knowledge 
is the only guardian of true liberty.’

	 “But the journalistic model 
revealed to the Court in the 
record of this lawsuit is anything 
but a ‘guardian of true liberty.’ 
Instead, it is little more than 
mud-slinging, advertised as 
journalistic fearlessness, which 
offers very little in the way of a 
complete or balanced picture for 
its readers. Instead of being a 
leader in educating the people 
about civil discourse in an era of 
increased political polarization, 
the press in general, and Mother 
Jones in particular, leads the 
way in demonizing, rather than 
fairly discussing, those whose 
points of view differ from its own. 
Instead of the robust debate which 

characterized the state ratifying 
conventions in 1787 and 1788, 
and should have been the beacon 
for future political discourse, 
Mencimer’s email sheds a sad 
light upon the media’s bitter 
practices of ad hominem attacks 
to boost revenue and to focus 
the reader’s attention only upon 
the negative, without any balance 
of any kind. True fearlessness in 
reporting would allow the readers 
of this nation to decide the issues 
for themselves by being given a 
well-rounded picture of the issue 
at hand. Slanted journalism fuels 
only divisiveness. Unlike the 
Founders’ dreams for this nation, 
such journalism does not act as a 
guardian of the democratic republic 
which gave the press its freedom.”

RACHEL MADDOW INTERVIEW

Rachel Maddow: What was the impact on your life when Frank Vander-
Sloot ran these full-page ads in your newspaper in Idaho, talking 
about the fact that you were gay and and attacking your reporting?

Peter Zuckerman: There was a tremendous impact on me both personally 
and professionally. Personally, it was really hard, when my boyfriend 
at the time came home and said, “I don’t have my job anymore. I’m, 
they know I’m gay. They know about my relationship with you. They 
don’t want me there anymore.” And that was really hard for him. He 
got sick soon afterwards and was basically in bed for about a month 
and I didn’t know how we were going to pay the bills. It was really 
hard when people started leaving notes on my doorstep, when some-
one kept calling in the middle of the night threatening to rape me 
with his handgun. 

Rachel Maddow: Did all of this happen because you were being discussed 
on a local radio show or did this happen not until your name appeared 
in the ad that was run by Mr. VanderSloot?

Peter Zuckerman: This did not happen until my name appeared in the ad. 

Hundreds of Melaleuca customers canceled their relationship  
with Melaleuca. 

WALL STREET JOURNAL TO THE RESCUE The Wall Street Journal 
ran an article exposing President Obama’s Enemies List and point-
ed out that no President in history had ever created an Enemies List  
of his opponent’s donors in an apparent effort to cause federal 
agencies and his supporters to go after those people. Shortly after 
the Enemies List was published, Frank VanderSloot was audited 
twice by the IRS and twice by the Department of Labor. The audits 
turned up nothing, but they were troublesome nonetheless.

THE NATIONAL PRESS The story of the federal audits went viral 
and Frank was asked to appear on several national TV shows 
around the country where he was asked whether Obama’s Enemies 
List had been the cause of his many audits. Bill O’Reilly, Megyn 
Kelly, Neil Cavuto, the Wall Street Journal, the Associated Press,  
Greta Van Susteren, Rush Limbaugh, Glenn Beck and dozens of 
others picked up the story. Many interviewed Frank personally. 
Others just told the story. Thousands of customers and potential 
customers called Melaleuca offering their support. Melaleuca  
received hundreds of new customers overnight.
But in May 2012, Peter Zuckerman was ambushed on The Rachel 
Maddow Show. Extreme liberal Rachel Maddow asked him about 
his version of what happened. For whatever reason, Peter recited 
the Dean Miller version rather than the story that he had told in  
his own earlier writings.

Melaleuca lost more customers! 

DYLAN STONE’S AFFIDAVIT  Later, Zuckerman’s boyfriend, Dylan 
Stone, disagreed with Zuckerman’s new version of the story. Stone 
gave the following statement under oath: “Mr. VanderSloot’s com-
ments about Peter Zuckerman did not get me fired from any job nor 
did they cause me any problems with my employer.” 
But, unfortunately, in today’s world, once something gets posted on 
the Internet, it never comes down. We asked Mother Jones and  
Peter Zuckerman several times to correct the false statements they 
had made about Frank VanderSloot and Melaleuca. Both refused.  
We felt we had no choice but to ask the courts to clear our name.

FINALLY, THE TRUTH  In the end, Frank VanderSloot and Melaleuca 
were vindicated by Judge Darla Williamson and by Peter Zuckerman 
himself. Although the judge carefully explained why the Mother Jones 
statements, whether accurate or not, fell under the First Amendment’s 
protection of freedom of the press, she wrote a scathing opinion of 
Mother Jones, making it clear that no one should ever consider an article 
by Mother Jones as truth. As for Peter Zuckerman’s statements on the 
The Rachel Maddow Show, his affidavit speaks for itself.
Frank VanderSloot and Melaleuca feel totally vindicated. We appre-
ciate Peter’s courage to correct his statement. We are sorry we had to 
litigate to get this result. We stand ready to defend the truth when  
we or others are defamed by the liberal press.

As for Dean Miller’s misstatements…that chapter is yet to 
be written.

The above is the affidavit word for word, but not a photograph of the original document. Highlights have been added.

JUNE 21, 2003  Peter Zuckerman writes  
about his sexual orientation on the Internet  
at pointssouth.net.

JULY 2004  Peter Zuckerman’s boyfriend, Dylan 
Stone, is fired from his job because he is gay.

FEBRUARY 27–MARCH 4, 2005  Peter 
Zuckerman and his editor Dean Miller publish  
the Scouts’ Honor series in the Post Register.

EARLY MARCH 2005  The Trish and Halli radio 
show discussed Peter Zuckerman’s sexual 
orientation for over two weeks.

MAY 2, 2005  Peter Zuckerman emails Dean 
Miller requesting Dean Miller’s input on a story 
that Peter Zuckerman was writing for the 
National Lesbian and Gay Journalists Association. 
In the email, Peter informs Dean Miller that 
Peter’s boyfriend was fired from his job for being 
gay, that Peter was being harassed because the 
community found out he was gay and someone 
had already been ringing his doorbell at night.

JUNE 5, 2005  Melaleuca publishes the 
Community Page criticizing the Scouts’ Honor 
series but defending Peter Zuckerman’s motives.

SUMMER 2006  Although Dean Miller knew that 
Dylan Stone was fired for being gay several 
months before the Community Page ran, Miller 

writes an article for Nieman Reports stating that 
Melaleuca “outed” Zuckerman and falsely stating 
that Stone lost his job because of the Community 
Page. Amazingly, Miller won the “Mirror Award” 
and the “C.B. Blethen Memorial Award” for this 
largely untrue tale.

JANUARY 31, 2012  Campaign disclosure 
showing Frank VanderSloot’s $1 million donation 
in support of Mitt Romney.

FEBRUARY 6, 2012  Mother Jones seeks to 
damage Frank VanderSloot’s reputation by 
publishing Dean Miller’s version of the facts and 
calling Frank VanderSloot a “gay basher.”

APRIL 20, 2012  President Obama’s Presidential 
Campaign cites the Mother Jones article and names 
Frank VanderSloot as one of eight bad guys on the 
President’s Enemies List. Melaleuca loses 
customers.

APRIL–MAY, 2012  The Wall Street Journal and 
Fox News expose the fact that Frank VanderSloot 
and Melaleuca were being unfairly targeted by the 
liberal media because Frank donated to Mitt 
Romney.

MAY 4, 2012  Rachel Maddow interviews  
Peter Zuckerman.

SEPTEMBER 27, 2012  Frank and Belinda 
VanderSloot travel to San Francisco to present 
Mother Jones executives with the facts and ask 
them to retract the story. Mother Jones refuses.

JANUARY 29, 2013  Melaleuca and Frank 
VanderSloot file a lawsuit against Mother Jones and 
later include Peter Zuckerman.

OCTOBER 6, 2015  Judge Darla Williamson 
writes her opinion. She rules that the lawsuit 
against Mother Jones was not without foundation 
and writes a scathing rebuke of Mother Jones’ 
“journalism.” Mother Jones wins the battle, but 
Frank VanderSloot and Melaleuca win the war.

OCTOBER 15, 2015  The Court awards Frank 
VanderSloot partial summary judgment and states 
that Peter Zuckerman’s comments on The Rachel 
Maddow Show were “defamatory per se.”

OCTOBER 19, 2015  Peter Zuckerman provides 
an affidavit admitting that his statements on The 
Rachel Maddow Show were not truthful.

OCTOBER 19, 2015  Frank VanderSloot settles 
lawsuit with Peter Zuckerman.

OCTOBER 20, 2015  This chapter in the quest for 
truth and fairness ends, but in this world of 
attacks on Christians and conservatives, a new 
chapter always awaits.

Timeline of Events

Below is Judge Darla Williamson’s legal opinion as written on pages 52–53 of her ruling in Melaleuca vs. Mother Jones:


